Labai ilgai lauktas režisieriaus Kęstučio Gudavičiaus filmas „Reemigrantai” praėjusių metų gruodžio gale pasirodė kino teatruose. Filmavimo darbai vyko 2020 vasarą, ne vienas karantinas sutrukdė komandiruotę Anglijoje. Apie filmo sunkumus, atradimus bei žiūroviško filmo taisykles kalbamės su Lietuvos kino operatorių asociacijos nariu bei naujai išrinktu pirmininku Linu Dabriška.
Šiuo metu Linas užsiima dar viena didele papildoma veikla. Kaip pats sako: „Pusei metų tapau statybininku. Šiuo metu statome naują kino salę, kurioje bus galima profesionaliai suvedinėti ne tik spalvas, bet ir garsą. Atsiras tokia vieta, kur vienoje vietoje bus galima bendrai viską pažiūrėt ir paklausyt pagal visus standartus. Tai bus pilnai sukalibruota. Planuojame vasario gale pabaigti statybos darbus, bet dalis įrangos siunčiama iš Kinijos, tad gali būti tiekimo sutrikimų. Bet iki pavasario tikrai viskas bus pabaigta”.
Pradėjus su Linu kalbėti apie technikos pasirinkimą bei pandemiją, jis sakė: „Buvom nusprendę, kad šį filmą filmuosime 2.39:1 formatu, tad pavyko susitart su prodiuseriais, leido biudžetas tai padaryt kuo tiksliau – naudoti Arri Alexa Mini kamerą bei anamorfinius Cooke objektyvus. Žiūroviškui filmui tai yra gan geras standartas. Kadangi tokius filmus mėgstu filmuoti iš rankų, pasirinkau nemažai filmavimo iš rankų, kas nebuvo pats geriausias pasirinkimas fiziškai – tas svoris daro įtaką ir tu negali labai ilgą laiką išlaikyti tos kameros. O pandemija pakeitė planus, žinoma. Uždaryti kino teatrai, tuomet kaukės, kas antra vieta kino salėje – visa tai trukdė, kad šis filmas pasirodytų kino teatruose. Mes su Kęstu filmuojame komercinius filmus, kurie yra labai mažo biudžeto, bet pagal komercinio biudžeto mastelį – tai yra pakankamai dideli. Tokiem filmam reikia, kad visi žiūrovai nueitų į kino teatrą, nepakanka, kad kas antra vieta tik būtų užimta. Tad ir viskas gavosi taip, kad premjera įvyko tik praėjusių metų gale. Prie visko prisidėjo ir scenos Anglijoje – ji nufilmuota tik 2022 metų pavasarį”.
„Filmuoti komercinį filmą, kuris yra komedija, tamsiai ir niūriai tik todėl, kad tau taip patinka – nesąmonė. Žiūri tai, ko reik filmui. Juk ir aktoriai tikslingai atrinkti, visos detalės. Visi stengiamės sukurti ir atrasti tai, ko reik filmui. Aš mėgstu įsigilinti ko kiekvienam projektui reikia” – dalinosi mintimis Linas. Kuris taip pat pasakojo apie darbo specifiką, su pirktu filmo scenarijumi. „Viskas prasideda nuo scenarijaus skaitymo. Tada aš susikuriu vaizdinius, žiūriu filmą. Žinoma, viskas priklauso nuo projekto. „Reemigrantai” buvo toks, kad neturėjau kantrybės žiūrėti. Sunkiai supratau, kaip gali toks filmas surinkti gerą biudžetą.
Linas yra ne tik operatorius, LAC narys, bet ir koloristas – užsiima vaizdo postprodukcija ne tik Lietuvos, bet ir užsienio rinkoje. „Pačiam daryti spalvas savo filmui nėra gerai. Taip lengva yra užsiciklinti ant dalykų. Ypač ant tų, kurie nepasisekė aikštelėje. Tuomet, spalvinant filmą, ant tų pačių dalykų tu dar labiau užsiciklini“.
„Apskritai, džiaugiuosi, kad prodiuseriai sugebėjo surinkti tokią gerą komandą. Buvo smagu dirbti aikštelėje. Kartais atsitinka, kai ateini į filmavimus, pamatai visą savo komandą, o ji lyg atsarginis suolelis, nes visi dirba kituose lietuviškuose arba užsienio dideliuose projektuose. Šiuo atveju man tikrai pasisekė” dalinosi prisiminimais Linas Dabriška.
Visą pokalbį su Linu galite pasiklausyti čia: